LOUISIANA, DANMARK



iDag vaknade man ju lagom pigg, tidigt upp, frukost och klä sig och iväg! eller nja, riktigt så btåttom blev det aldrig, jag är så morgontidig och snabb så att jag hann se ett avsnitt av O.C också, tipptopp ohyes! SEDAN åkte vi, satte oss i bilen, åkte till helsingborg och tog färgan till helsingØr!
   det blev handla sprit (nej, inte jag) och sedan vidare till Louisianakonstmuseeum för er som glömt den biten. två utställningar, Pipilotti Rist's Homo sapiens sapiens och danmarks egna Jacob Holdts' Tro, håb og kærlighed. den förstnämnda var en "film" i taket, så man fick ligga på madrassliknande tjocka dynor och stirra upp i taket.  anna och pappa (de av oss fyra som antagligen är bra på konst) verkade tycka om det mycket, mamma blev yr på grund av att bilderna gick ihop i olika effekter... nja, svårt att förklara. och jag blev illamående av filmens bilder = nakna kvinnor och kön, plus läskig musik. jag fick inte ihop det och var tvungen att svälja något som ville upp ur magen, och gick därifrån...
   däremot, var fotografierna av Jacob Holdts helt fantastiska, berättelsen om personerna han mött i skuggan av USA, helt fantastiskt. ja finns väl inte mer att tillägga än att det var finfint, hela utflykten tog ganska lång tid, inte för att det störde mig, det var roligt. sen åt vi sen lunch i bilen, kallt som fan ute ju. åkte till färgan, i tullen blev mannen framför oss stoppad, vit skåpbil innehöll grymt mycket öl, men  vi vet aldrig vad som hände sen, han fick köra undan och vi kom hem, åt middag, slängde ut pepparkaksradion och tittade på film och åt glass och drack te (det sistnämnda var endast jag och anna, mapa såg stjärnorna på slottet). patrik 1,5 är fan fin alltså!  


  


Kommentarer
Postat av: Djur

för det första måste jag bara påpeka min mouche (hur det nu stavas) Har den alltid varit så tydlig, eller fyllde du i den emd mörk färg i ditt fotoprogram? (: Till den sistnämnda bilden: Att Mamma som älskar Extra Bild, Se & Hör och alla liknande tidningar, vilka är fullmatade med skvaller, ändå verkade vara helt ointressant att följa den spännande händelsen är för mig obekripbart. Hur som helst tror jag att ahn jobbade på en pizzarestaurang eller liknande (de har alltid billigare öl än någon annan stanns). Jag vet inte huruvida det är olagligt att sälja sådan öl på restauranger eller inte, men jag kan tänka mig att det är det. Han var nog ingen ligist, som mamma trodde, eftersom hans (antagliga) fru och dotter också satt i bilen. Men det behöver ju inte betyda någonting.



Angående filmen med de nakna kvinnorna tror jag du hade svårt med den just eftersom du kom mitt i. det var väldigt behagligt och rofyllt när man bara lät sig slappna av. Fasts jag vet ju inte hur svårt du har det med nakna kvinnokroppar, själv tycker jag allt naket är vackert, just för att det är så fruktansvärt mänskligt (ingenting har man att gömma sig under). Ett av verklighetens vackraste ögonblick var när jag såg ett äldre par sitta nakna i solstolar och skratta åt deras (antagande) barnbarns naken spring/lek i vattenspridaren i frankrikes Nices "gamlastan" . Och att konstnären hade projecterat filmen på ett sätt som gjorde att de nakna kvinnorna tillsynes smälte ihop med växter, vatten, lera, äng och himmel bevisade mänsklighetens natur och gav en oerhört träffsäker punkt för åskådaren angående hur vi har förändrats jämtemot naturen som föder oss.



Hur som helst glömde du Olafur Eliason! (isskulpturen i -10 graders kyla)



PS! jag vill bli bög

2010-01-24 @ 21:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback